دستگاه لمینت تولید جعبه در کارتن سازی

دستگاه لمینت تولید جعبه

دستگاه کارتن سازی | دستگاه جعبه سازی | دایکات پک : دستگاه لمینت تولید جعبه چیست و در صنعت کارتن سازی چه کاربردهایی دارد؟

در کارخانه ها و کارگاه های تولید مقوا و کارتن سازی ورق ها با استفاده از دستگاه برش کارتن در اندازه های مختلف برش داده می شود. به جرات می توان گفت مسئولیت انجام این پروسه در نهایت دقت و سرعت عمل بر عهده دستگاه لمینت کارتن سازی می باشد. لمینت در لغت به معنای چسباندن است.

از آنجایی که در کارگاه ها و کارخانه های کارتن سازی، ضخامت کارتن و مقواهای ترکیبی رابطه بالعکس با کیفیت و چاپ پذیری آن دارند به همین دلیل فرآیند چاپ توسط دستگاه انجام نمی شود. چرا که عمدتا برای پیشبرد فرآیند چاپ در صنعت کارتن سازی از روش چاپ سیلک استفاده می شود تا چاپ کیفیت خوبی داشته باشد و بعد آن را به وسیله پوستر روی جعبه لمینت می کنند).

در کارگاه های کارتن سازی اول پوسترهای چاپ شده را از چاپخانه تحویل گرفته و بعد داخل دستگاه چسب سیلیکات(گاهی اوقات چسب صحافی)می ریزند. پس از آن پوسترهای چاپ شده را داخل دستگاه قرار داده و بر روی مقواها می چسبانند.

مزایای استفاده از دستگاه لمینت تولید جعبه در کارتن سازی

به عقیده بسیاری از صاحبان صنعت کارتن سازی، کار کردن با دستگاه لمینت تولید جعبه خیلی راحت و آسان است و دارای پیچیدگی خاصی نیست. به علاوه آنکه مزیت های منحصر به فردی را طی انجام عملیات از خود بر جای می گذارد. از جمله:

۱-بالا بردن مقاومت کارتن ها و باکس ها در مقابل فشار و ضربه در حین جابه جایی کالا
۲-داشتن ظاهر جذاب و شیک جعبه ها (باعث جذب مشتری در بازار و فروش بیشتر می شود)
۳-مقاومت زیاد در تحمل وزن و سوراخ نشدن و پاره نشدن راحت آن
۴-مقاومت زیاد در مقابل گرد و خاک
۵-آب گریزی (البته این موقعی است که جنس پوسترها خوب و دارای روکش سلفونی باشد)

معایب استفاده از این دستگاه در تولید جعبه

بی شک لمینت کردن کارتن ها با دستگاه لمینت تولید جعبه در کنار مزیت های بی شماری که دارد دارای یک سری عیوب و مشکلات است که نباید از وجود آن ها در صنعت کارتن سازی غافل شد. از جمله:

۱-زیاد شدن وقت ساختن مقوا و کارتن
۲-هزینه زیاد نسبت به کارتن های ساده
انواع دستگاه لمینت تولید جعبه در کارتن سازی
۱-دستگاه لمینت دستی
۲-دستگاه لمینت خودکار(نیمه اتومات)
۳-دستگاه لمینت خودکار(تمام اتومات)

نکته قابل توجه این است که انواع دستگاه لمینت تولید جعبه که در بازار ایران وجود داشته و از آنها در کارخانه های کارتن سازی استفاده می شود محصول مشترک ایران و چین (توسط ایران و چین ساخته شده است) است. به طوری که تعداد بیشتر دستگاه های لمینت دستی در بازار تولید چین است و دستگاه های اتومات و نیمه اتومات ساخت ایران و چین می باشد.

دستگاه های موجود در بازار دارای چند غلطک و ناخن های مسی یا برنج هستند که یک مخزن مانند سینی هم برای ذخیره چسب سیلیکات دارد.

عمدتا طرح های چاپی که به واسطه این نوع دستگاه های کاربردی بر روی مقوا و کارتن های مختلف چاپ می شوند ابتدا از طریق دستگاه های چاپ افست در نهایت کیفیت و دقت بالا چاپ می شوند. پس از آن چاپ طرح و سلفون برای کارتن های حساس توسط دستگاه لمینت انجام می شود.

انواع دستگاه های تولید جعبه دستی

انواع مختلفی از دستگاه لمینت تولید جعبه دستی چینی که در بازار وجود دارند عبارتند از:

۱-دستگاه لمینت دستی دهنه 75 سانتی
۲-دستگاه لمینت دستی دهنه 105سانتی
۳-دستگاه لمینت دستی دهنه 125 سانتی

یکی از مهمترین فرایندهای بعد از چاپ، لمینت است که نقش بسیار زیادی در بسته بندی یک باکس و یا کارتن های شیک و مجلسی دارد.البته کیفیت و نوع چسب به کار برده تاثیر خیلی زیادی در میزان مقاومت و ماندگار بودن آن ها دارد که با توجه به نوع آن از دو دستگاه لمینت استفاده می شود.

دستگاه لمینت سرد:

در کارخانه های کارتن سازی از دستگاه های لمینت تولید جعبه سرد جهت سینگل مقوا ها و کارتن های سه لایه و پنج لایه با استفاده از چسب سیلیکات استفاده می شود. معمولا این نوع دستگاه کاربردی در انواع مختلف به شیوه رول و شیت ساخته می شود. همچنین گاهی اوقات برای بسته بندی بعضی از کالاها از چسب صحافی و سلفون به جای چسب سیلیکات در دستگاه لمینت سرد استفاده می شود.

دستگاه لمینت گرم:

از دستگاه های لمینت تولید جعبه گرم برای ساختن کارت ویزیت،منوی غذا،پوستر و کارت پستال و کارت هدیه از اندازه های کوچک تا اندازه های بزرگتر استفاده می شود.

مراحل تولید توسط دستگاه

در صنعت کارتن سازی استفاده از دستگاه لمینت تولید جعبه برای طراحی و ساخت انواع مختلفی از کارتن و مقواها مختلف نیازمند طی نمودن پروسه زیر است:

۱-فرآیند طراحی طرح مورد نظر برای چاپ روی کارتن
۲-طراحی کردن خط تیغ
۳-ساختن قالب
۴-زینک گرفتن
۵-چاپ کردن پوستر(این کار معمولا بر روی مقوای 180 گرمی گلاسه و یا پشت طوسی انجام می شود)
۶-در صورت نیاز کشیدن سلفون بر روی مقوای چاپ شده
۷-انجام دادن فرآیند لمینت با استفاده از دستگاه لمینت مخصوص
۸-تیغ زدن و دایکات
۹-چسب لبه ها یا منگنه کردن
۱۰-بسته بندی
۱۱-ارسال کردن

قیمت دستگاه لمینت تولید جعبه در بازار:

باید گفت که قیمت دستگاه لمینت تولید جعبه به مثابه سایر محصولات مختلف در بازار به عوامل و متریال های مختلفی بستگی دارد که به شرح زیر است:

۱-مواد اولیه خام با کیفیت در تولید(کیفیت بیشتر محصول باعث بالا رفتن قیمت این دستگاه می شود)
۲-کارایی و نوع عملکرد دستگاه(هرچه اندازه میزان کارایی آن زیادتر باشد قیمت دستگاه نیز بیشتر می شود)
۳-قیمت مدل ها و برندهای دیگر بازار

روش نگهداری از این دستگاه

یکی از مهمترین دستگاه ها در کارخانه های کارتن سازی دستگاه لمینت تولید جعبه است که تمامی واحدها و بخش های مرتبط با این صنعت به آن نیاز دارند. بنابراین دانستن اطلاعاتی در خصوص شیوه های نگهداری از این دستگاه از جمله اطلاعات پایه و اساسی است که به پیشبرد اهداف پرسنل آن در ساخت کارتن های مرغوب و با کیفیت کمک شایانی می کند.

صاحبان صنعت کارتن سازی بایستی بدانند که هنگام تراز کردن این دستگاه باید اطلاعات خوبی در این زمینه داشته باشند و یا از یک کارشناس در این زمینه کمک بگیرند.اگر بعد از مدتی استفاده کردن از آن، دستگاه دارای لرزش و یا صدای اضافی بود باید هرچه سریع تر به نمایندگی مربوطه و یا کارشناسان ماشین سای دایکات پک آن اطلاع داده شود.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

مواد اولیه برای خط تولید کارتن سازی

 مواد اولیه برای خط تولید کارتن سازی برای راه اندازی خط تولید کارتن سازی عوامل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مدیریت