فرآیند کار با دستگاه چاپ فلکسو کارتن

دستگاه چاپ فلسکو کارتن

 

ماشین چاپ فلکسو | دستگاه چاپ دو رنگ | دایکات پک : دستگاه چاپ فلکسو کارتن برای نوعی چاپ می باشد که تماس ورق کارتن با چاپ به وسیله ی یک صفحه انعطاف پذیر به نام کلیشه انجام می شود این کلیشه از جنس ژلاتین است.

در سال های اخیر صنایع کارتن سازی پیشرفت گسترده ای داشته است به طوری که دیگر اثری از کارتن های ساده و بدون نقش نمانده و تمامی تولیدات با طراحی های خاص و چاپ های متنوعی بر روی آن ها روانه بازار می شوند.

بعد از اینکه این نیاز در صنایع ایجاد شد که با چاپ بر روی جعبه های کارتن ظاهر شکیل تری به محصولات بدهند رفته رفته روش های چاپ گوناگون و مختلفی بر روی کارتن هم ایجاد شد. اینکه در بین این روش ها کدام روش بهترین است و آیا انتطار این وجود دارد که این صنعت در آینده روش های بهتری را جایگزین روش های چاپ فعلی کند؟

در سال های اخیر استفاده از دستگاه چاپ فلکسو کارتن برای شرکت هوی چاپ کارتن و یا سایر مراکز چاپ بسیار پر کاربرد شده است این شیوه ی چاپ بسیار پرکاربرد و اصولی است.

معرفی دستگاه چاپ فلکسو کارتن

دلیل نامگذاری چاپ فلکسو به دلیل انعطاف پذیری کلیشه می باشد. کاربردها و موارد استفاده از این چاپ بسیار گسترده می باشد اما در صنایع غذایی برای چاپ بر روی جعبه های بسته بندی به وفور دیده می شود.

چاپ فلکسو یک روش چاپ بر روی انواع کارتن است که شباهت زیادی به چاپ افست دارد. تنها تفاوت این مدل چاپ در صفحه انعطاف پذیر کلیشه مانند فیلم و زینک می باشد که این صفحه ها به دستگاه چاپ چسپانده می شود و نصب آن بسیار آسان است.

با این حال و تعاریف باید دریابیم که چاپ با دستگاه فلکسو نوعی چاپ به صورت برجسته می باشد که از کیفیت بالایی نسبت به سایر روش های چاپ برخوردار است. چاپ فلکسو فقط مختص یک صنعت یا یک محصول خاص نمی باشد و دلیل معروفیت آن به واسطه دستگاه چاپ فلکسو روی کارتن می باشد که قادر است در سطوح گسترده و وسیع عمل چاپ را انجام دهد.

علاوه بر کارتن با این دستگاه می توان بر روی سطوح دیگری از جمله فویل، سلفون، پلاستیک، کاغذ، لیبل و … عمل چاپ را انجام داد. به طور معمول انواع دستگاه چاپ فلکسو کارتن به صورت رولی هستند و در سه مدل چاپ فلکسو با دستگاه سیلندر مرکزی، چاپ فلکسو با دستگاه ستونی یا فلکسو ایستاده و چاپ فلکسو با دستگاه افقی یا فلکسو خطی وجود دارند.

تاریخچه چاپ با استفاده از دستگاه فلکسو

قبل از اختراع دستگاه چاپ فلکسو روی کارتن، اولین ماشین چاپ در سال ۱۸۹۰ میلادی در انگلستان تولید شد و با استفاده از صفحات لاستیک و آنیلین نفت عمل چاپ را انجام می دادند این روند تا سال ۱۹۲۰ ادامه داشت تا اینکه در المان ماشین چاپ فلکسو ساخته شد و نام چاپ پلاستیکی بر سر زبان ها افتاد.

این شیوه ی چاپ توانست بعدها معروفیت بیشتری کسب کند و در سال ۱۹۹۰ به بعد با چاپ بر روی ساک ها و پاکت های کاغذی صنعت خود را گسترش داد به طوری که امروزه این دستگاه قابلیت این را دارد که بر روی انواع سطوح کار چاپ را انجام دهد.

نحوه کار با این دستگاه اسان است و سیستم تغدیه رولی شکل و سیستم مرکب دان ساده روش چاپ را بسیار راحت کرده است. چاپ با این دستگاه روز به روز متنوع تر شد به طوری که صفحات چاپ photopolymer یک نمونه از پیشرفت در این صنعت می باشد.

موارد استفاده از آن در صنایع چاپ

خوشبختانه دستگاه چاپ فلکسو کارتن قادر است بر روی انواع مختلفی از کالاها عملیات چاپ را انجام دهد و این موضوع نوید پیشرفت صنایع را به دنبال داشت. چاپ بر روی جعبه های بسته بندی ظاهری زیبا و شکیل به محصولات می داد از این رو بیشتر تولیدی و کارخانجات این نمونه از چاپ را بر سایر روش های چاپ ترجیح دادند.

با دستگاه فلکسو می توان بر روی محصولات زیر انواع طرح های سفارشی و خاص مشتری را چاپ زد. مواردی که ذکر می کنیم تنها بخش کوچکی از کاربردهای این دستگاه می باشد و هر روز با پیشرفت تکنولوژی به قابلیت های این دستگاه هم اضافه می شود‌.

چاپ بر روی کاغذهای دیواری
چاپ بر روی لفاف های بسته بندی
چاپ بر روی مجلات و روزنامه ها
چاپ بر روی انواع نایلون و نایلکس
چاپ بر روی بسته بندی مواد غذایی
چاپ بر روی کتب و فرم ها اداری
چاپ بر روی فویل و سلفون
چاپ بر روی لیبل
چاپ بر روی کارتن
چاپ بر روی انواع پاکت
چاپ بر روی ساک های کاغذی و پلاستیکی

فرآیند کار با دستگاه فلکسو

فرآیند کار با دستگاه چاپ فلکسو روی کارتن پیچیده نیست. این دستگاه ها دارای کلیشه ای برجسته هستند و نحوه کار کلیشه به نوعی است که باید نواحی که چاپ بر روی آن ها انجام می شود بالاتر از نواحی قرار بگیرد که چاپ بر روی آن ها انجام نمی شود. بعد از این مرحله طرح مورد نظر که می تواند متن یا عکس باشد با استفاده از پلاستیک یا فوتوپلیمر قالب گیری می شوند. بعد از اینکه عکس و متن ایجاد شد کلیشه بر روی غلطک مخصوص نصب می شود‌.

در پشت غلطک مربوط به کلیشه غلطکی آغشته به رنگ است نصب می باشد که به صورت کامل به کلیشه چسپانده مشود تا رنگ به کلیشه منتقل شود تا عکس و نوشته ها به همراه رنگ به سطح چاپی منتقل شود. بعد از انتقال چاپ فرآیند آنیلوکسی اتفاق می افتد که در این فرآیند مرکب از منبع خود به کلیشه می رسد و این مرکب به وسیله ی کلیشه به سطح چاپی انتقال می یابد.

در زمان انجام این فرایند حفره هایی بر روی آنیلوکسی ایجاد می شود که میزان مشخصی رنگاز کلیشه به سطح چاپی انتقال داده می شود. تعداد حفره هایی که بر روی آنیلوکسی ایجاد می شود بر روی کیفیت و نوع چاپ تاثیر می گذارد و با زیاد و یا کم کردن این حفره ها به راحتی می توان نوع چاپ و کیفیت را تنظیم کرد.

مرکبی که در این چاپ استفاده می شود سریعا خشک می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می توانید به وب سایت رسمی دایکات پک مراجعه کنید.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

مواد اولیه برای خط تولید کارتن سازی

 مواد اولیه برای خط تولید کارتن سازی برای راه اندازی خط تولید کارتن سازی عوامل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مدیریت