انواع دستگاه های مورد استفاده در کارتن سازی

انواع دستگاه کارتن سازی

دستگاه کارتن سازی | دستگاه جعبه سازی | دایکات پک : انواع دستگاه در کارتن سازی،امروزه فرایند کارتن سازی و کاربردهای آن به یک امر ضروری برای مشتریان و کارتن سازها تبدیل شده است.

کارتن یک فرآورده از جنس کاغذ است که از چند ورقه کاغذی درست شده است و محصولی بسیار مقاوم را شکل می دهد. کارگاه کارتن سازی از ورق های کارتنی و کاغذی، در اندازه ها و و رنگ بندی های متفاوت استفاده می کند.

دستگاه های مورد استفاده در کارتن سازی

در کارگاه های ساخت کارتن از انواع دستگاه های مورد استفاده برای تهیه باکس های کاغذی استفاده می شود که این دستگاه ها عبارتند از:

۱-دستگاه ورق سازی

۲- دستگاه خط کش بر

۳-دستگاه دایکات

۴-دستگاه چاک از نوع دستی
۵-دستگاه لب چسب کارتن

۶-دستگاه تسمه کش
۷-دستگاه منگنه کارتن

دستگاه ورق سازی مورد نیاز کارتن سازی:

باید گفت دستگاه ورق سازی مورد استفاده در کارتن سازی اولین دستگاهی است که در چنین کارگاه هایی مورد استفاده قرار می گیرد. در این کارگاه ها باید اول ورق های که برای ساختن باکس ها استفاده می شود تحت آزمایش قرار گیرند. در این کارگاه ها مواد اولیه برای ساختن باکس های کارتنی توسط دستگاه ورق سازی تهیه می شود.

به طور کلی دستگاه ورق سازی با داشتن قسمت های مانند فلوت B و فلوت C و فلوت E انواع گوناگون کارتن های سه لایه و پنج لایه و ورق ها را تولید می کنند. ورق های ساخته شده در اندازه های 110 تا 160 سانتی متری ساخته می شود. مواد اصلی تشکیل باکس های کارتونی، این ورق ها هستند که به طور رولی و یا بسته بندی در اختیار قسمت های دیگر قرار داده می شود.

دستگاه خط کش برش در ساخت کارتن

دستگاه خط کش برش مورد استفاده در کارتن سازی برای انداختن خط روی کارتن استفاده می شود. در واقع برای شیت بندی کارتن و متناسب بودن آنها استفاده می شود. این دستگاه در فرایند ساخت کارتن به سایز بندی ورق ها کمک می کند.

دستگاه دایکات

فرآیند دایکات در واقع فرآیندی برای برش دادن انواع فلز، پلاستیک، مقوا یا کاغذ به شکل های مختلف است که به وسیله ی دستگاه های مخصوصی انجام می شود. دستگاه دایکات مورد استفاده در کارتن سازی می تواند یک رول و یا ورق را از انواع جنس ها بدون اینکه به هیچ گونه قیچی، شابلون و یا تیزبر نیاز باشد و بدون دخالت دست برش دهد.

با استفاده از این دستگاه ورق ها در ابعاد خاص و کاملا شبیه هم برش داده می شوند و آنها را در کارتن سازی مورد استفاده قرار می دهند. یکی از مهمترین بخش ها در این صنعت دایکات است. چون طراحی و برش دادن درست ورق ها در این مرحله به زیبایی و لوکس بودن محصول نهایی بسیار کمک می کند.

معرفی انواع مختلف دستگاه دایکات در صنعت کارتن سازی

۱-دستگاه دایکات رفت و برگشتی

دستگاه دایکات رفت و برگشتی برای برش دادن ورق هایی استفاده می شود که کیفیت متوسطی دارند اما در ابعاد بالا باید برش داده شوند. نام دیگر این دستگاه پینگ پنگی است. البته در ایران با نام دستگاه رفت و برگشتی شناخته می شود.

۲- دستگاه دایکات فکی

از دستگاه دایکات فکی برای برش و ساخت باکس های متوسط مورد استفاده قرار می گیرد. در ایران این دستگاه کارتن سازی کپی شده دستگاه چینی است که کیفیت بسیار خوبی دارد.

۳-دستگاه دایکات BOBST

دستگاه دایکات BOBST ساخت آلمان است و در ایران از بین دستگاه های دایکات این مدل بهترین نوع محسوب می شود. از کیفیت خوب و کارایی بسیار زیادی برخوردار است. البته در ایران تعداد انگشت شماری از این مدل دستگاه وجود دارد. کارتن های آبمیوه و شیر که روزانه قابل استفاده همه ی ما است توسط این دستگاه تولید می شود.

دستگاه چاک از نوع دستی

یکی دیگر از دستگاه های مورد استفاده در کارتن سازی، دستگاه چاک دستی است. این دستگاه دارای تیغه های از جنس فولاد است و توانایی تولید کردن کارتن های سه لایه یا پنج لایه را به طور منظم دارد. این دستگاه در بیشتر کارگاه های کارتن سازی مورد استفاده قرار می گیرد و کار با آن خیلی راحت و بدون هیچ دردسری است؛ اما در کارگاه های که کار آنها تولید کارتن مادر است این دستگاه خیلی ساده، اصلی ترین کار را به عهده دارد.

در کارگاه های کارتن سازی از این دستگاه برای ساختن کارتن های بزرگی استفاده می شود که دارای کیفیت متوسط هستند؛ مانند کارتن کولر یا یخچال

البته ناگفته نماند که دستگاه اتومات این مدل نیز وجود دارد اما برای ساختن کارتن های استفاده می شود که روی آنها چاپ انجام نمی شود؛ مانند کارتون های میوه نکته ی دیگر این است که خود دستگاه چاک زن بیشتر وقت ها با دستگاه فلکسو همراه است و زمانی که نیاز باشد عمل چاپ را بر روی کارتن ها انجام می دهد.

در این مرحله اول کارتن ها را چسب کاری کرده و لبه های چسب کاری شده از قسمت تسمه ها و غلتک ها می گذرد و بعد از پرس شدن این لبه ها کارتن شکل گرفته و قابل بسته بندی است.

دستگاه لب چسب کارتن

دستگاه لب چسب کارتن یکی از پرکاربردترین دستگاه ها در صنعت ساختن کارتن است که در همه ی کارگاه های کارتن سازی مورد استفاده است. این دستگاه شامل: قرقره، غلطک و تسمه هایی است که کار چسب زدن روی لبه کارتن را انجام می دهند.

دستگاه تسمه کش در کارتن سازی

دستگاه تسمه کش در قسمت های مختلف صنعت در انواع فلزی و پلاستیکی مورد استفاده است. در محصولاتی که بسته بندی با کیفیت ارزش زیادی دارد از دستگاه تسمه کش فلزی استفاده می شود. تسمه کش های نیمه اتومات در بازار از محبوبیت خاصی برخوردار هستند و کیفیت بسیار خوبی دارند. نوع اتومات آن برای PP و PET مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه تسمه کش های اتومات در بخش بسته بندی های بزرگ و کوچک استفاده می شود. یکی از ابزارهای قابل استفاده در صنایع بلوک و سیمان، تسمه کش های اتومات است.

دستگاه منگنه کارتن

دستگاه منگنه کارتن در صنعت ساخت انواع کارتن دستگاهی است که آخرین مرحله فرآیند کارتن سازی با آن انجام می شود‌ و ساده ترین مرحله ی تهیه و تولید در صنعت کارتن سازی است. دستگاه منگنه یا کارتن دوز، در حفظ سلامتی محصول نقش زیادی دارد. در واقع این مرحله به استحکام و محکم بودن کارتن ها کمک می کند.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

مواد اولیه برای خط تولید کارتن سازی

 مواد اولیه برای خط تولید کارتن سازی برای راه اندازی خط تولید کارتن سازی عوامل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مدیریت